dinsdag 12 juni 2012

SCHOOLBOWLING, VOORSTELLING SOPHIE, PORTLAND ROSE FESTIVAL PARADE, DRAGSTAR RACING!!

HELLO EVERYBODY!!

How are you doing, guys?
Or....How are you today?
Or...Did you find everything allright?
Or..Have a great day!
Or...Nice boots you have!
Or....Nice skirt, i love it!
Or...zoals ze laatst tegen Roon zeiden...I like your shirt, en dan gewoon doorlopen..

Simpele dingen die we hier toch wel gaan missen, zijn we tot de conclusie gekomen. Een mentaliteit waar wij nog een puntje aan kunnen zuigen.
Ook al heb je hier keikwaaie zin, je gaat naar de winkel.... en je komt met goeie zin terug. De amerikanen hier in Oregon zijn gewoonweg simpelweg aardig. Je ziet ze hier bijna niet mopperen, als een gestresste kip over de snelweg knoeren zo hard als het maar kan, ze zijn geduldig...geen gestress als ze even moeten wachten bij de kassa.
Overal zijn ze aardig lijkt wel hier. Ik weet nog dat we gingen en dat er verschillende mensen zeiden; "Och...die amerikanen, zoooo oppervlakkig". Maar ja, wat is dat, oppervlakkig? Als je iemand voor de 1ste keer ziet, en hier worden ze nu eenmaal opgegroeid met "how are you today?" Tuurlijk bedoelt ie niet hoe het echt met je gaat, en verwacht ook niet dat je je hele hart bij hem uit gaat storten..(da zou RAAR zijn!), maar...ze vragen wel wat je gedaan hebt die dag, waar je vandaan komt, wat je plannen zijn voor de vakantie en dat soort dingen. Ook de amerikanen onderling zijn gewoon zo relaxt tegen elkaar.

Dus...YES, we love AMERICA!
Maar...dat was gewoon effe tussen de bedrijven door. Roon en ik hadden het erover dat we een jaar tussen de Amerikanen gewoond heb, dat het in feite niet uitmaakt of dat nu 1 jaar, 2 jaar of 3 jaar is. Je weet in dat jaar hoe ze hier leven, wat er van je verwacht word, wat zij van je verwachten, maar je gaat wel dingen missen hier, maar dat punt bereik je altijd, ook na 2 jaar. Ook de natuur hier en de uitgestrektheid van alles, geweldig!

Maar hohoooo, we zijn nog niet weg, he....nog 12 weken te gaan!
1 September wordt de dag dat we weer voet zetten op Hollands grondgebied! Tickets zijn al gereserveerd, pffffff, zitten op rij 16, volgens mij wel gunstig...

Even terug naar van de week, want er is toch wel weer het 1 en ander gebeurt.
Donderdag had Sophie namelijk vanuit school geregeld een

SCHOOL BOWLING!
Dit was dan eigenlijk het feestje voor Miss Fennell. Iedere klas organiseert zo hier zijn afscheidsfeestje voor de juf (dat wordt door een aantal moeders van de klas georganiseerd). Voor Miss Fennell werd er een bowlingparty georganiseerd. Ik moest Sophie om 16.00u na school naar de bowlingbaan brengen, en dat duurde dan tot 18u. Nu moest Stijn die dag net voetballen, dus ik zei...: öoiooh, ik zet jou wel "effe"af, en dan probeer ik daarna weer zo snel mogelijk naar je toe te komen (Roon was dan immers ook weer thuis).
Nownow, dat ëffe"wegbrengen was dus gewoon een half uur!! rijden, tsss! Tja, doodnormaal hier! Dus..half uur heen, weer 1/2uur terug om Stijn naar de soccer te brengen, weer 1/2uur heen om nog effe naar Sophie te kijken en JUST...weer een 1/2 uur terug! Dus kort samengevat, IK heb alles bij elkaar 2!!uur gereden, Sophie heeft 2 uur gebowld. Maar het was leuk geweest, en daar draait het dan toch om, he! Aaaaaaaallles vur het jong.....Alles was trouwens versierd met rood-wit-blauw, dus amerikanen houden gewoon van Holland!!

De dag erop, vrijdag 8 juni was het lunchen op school in de klas bij Sophie en daarna een voorstelling van de klas tot 14u.
Dus gezellig met Sophie en heel de klas en ouders op de grond geluncht (ik had gewoon een paar broodjes bij, maar er waren er die van ALLES bij hadden....van de Mc donalds, van de Subway), daarna naar buiten voor recess, en toen begon de

VOORSTELLING
Het thema van de afgelopen was pioneers, dus ge snapt het al...deze voorstelling ging vooral over de pioneers. Erg leuk in elkaar gezet, daarna zag je nog via de beamer de kinnekes uit de klas als baby en...hoe ze er nu uitzagen.
PORTLAND ROSE FESTIVAL PARADE
Jaaa, dat was zaterdag! De enige dag dat deze parade was, dus Michelle (amerikaanse) had al gezegd en ook een collega van Roon.."als je kunt gaan, moet je wel gaan, echt de moeite!"
Maar Roon wilde dit weekend toch ook ECHT naar de dragstarracing. We waren al een keer niet gegaan omdat het te zonnig was, we waren ook al een keer niet gegaan omdat het regende..dus..."nou ja..dan doen we dat toch ALLEBEI in het weekend!"
Zo gezegd, zo gedaan, zaterdag naar de parade, zondag naar de dragstar!

Rond 11u zijn we in Portland, we zijn met de Max gegaan, de tram vanuit Hillsboro, omdat je de stad niet inkunt met den otto. Ook wel weer leuk natuurlijk, en dan zit je in de tram, en dan pakt een amerikaan een chewinggum, en vraagt aan mij, Sophie en Stijn of wij er ook 1 wilden..nou jaaaaa, zo aardig zijn ze hier nou! Ik heb natuurlijk wel gezegd tegen Sophie en Stijn dat ze dat zonder ons erbij NOOIT mogen, maar nu.....ach, lekker kauwgommeke, thanks man!

De parade begon al om 10u, maar Michelle had gezegd....zorg dat je tegen noon op de 10th staat, dan hoef je niet te lang te wachten. PERFECT! We waren er rond 11u, nog effe wat gegeten voordat de parade eraan kwam...en het feest kon beginnen! In het begin was het wel wat frisjes, maar gelukkig begon rond 12.30u de zon wat te schijnen.
Echt een leuke parade, soms leek het wel een beetje op carnaval met de clowns erbij, de harmony (super veel harmony en drumbands hier trouwens)!
De parade duurde alles bij elkaar toch wel zo'n 2-2 1/2 uur, dus we besloten om hem tegemoet te lopen, en da's leuk, want dan schiet je ook iedere keer weer andere plaatjes, iedere keer weer een ander stukje Portland..
Foto's zeggen meer, ik kan natuurlijk wel omschrijven hoe die en die wagen eruitzagen, maar ja...foto is makkelijker.







50+ dansmarietjes
De fanfare...


nog even op de foto met de mascotte van de Beavers (Football team)


De paarden-poep-wagen


The Portland Fire Resque Department
Hoezo I love America??



Een chineese (nep) draak
Los mexicanos

Jan de lassoman
De schotten in de nieuwe zomercollectie

En toen was de parade ten einde, en wat ik TOEN zag....ik heb het nog nooit gezien......trrrrrrromgerrrrrroffel...........
Echt..ik denk wel 15 containervrachtwagens en een HELE hoop vuilnisophaalploegjes! De Containervrachtwagens spoten meteen heel de wegen schoon, echt....geen vuiltje meer te zien. Dus...sta ik daar allemaal foto's te knippen van die vrachtwagens en ophaaldiensten, en ik ZIE de mensen denken....die is niet goed snik...ze denkt dat het bij de parade hoort....maar NEE hoor, Amerikaantjes! Ik ben gewoon jullie tafereeltje aan het vastleggen, bij ONS ligt nl. nog MAANDEN na carnaval de confetti, spaghetti en alle andere troep aan de overkant van de weg.....waarom kan dat bij ons niet zo??
Roon en de kids hebben dat tafereeltje niet meegekregen omdat ze een restroombezoekje brachten..
Nu is het hier wel zo, dat je voor het weggooien van afval op straat een boete van maximaal.....trrrrrromgerrrrrroffel....6250 dollar!! kunt krijgen, zo'n ruim 5000 Euro dus...tsjeje, ze krijgen ze hier wel klein. Je ziet hier ook GEEN afval op straat dus!


Daarna nog even over de Saturdaymarket, en...naar de BIG, HUGE &AWESOME legerschepen die hier in de Willamette river in Portland tentoongesteld liggen!
De saturdaymarket...daar gaan we nog een keer naar terug,maar we wilden nu uitgebreid de boten bekijken omdat deze maandag weer weggingen, weer naar een oorlogsgebied, want ze zijn gewoon inzetbaar en actief.
Echt SUPER groot!! HUGE (oh, dat heb ik al gezegd...), maar het was ook zo!
Je kon aan boord, maar er stond een rij...zeker 2-3 uur wachten....deuhhh, ik vind het leuk, hoor, maarre..da's tijdverspilling, we kunnen em van de buitenkant PRIMA zien!







Rond 16u-16.30u zijn onze beentjes wel muug, we hebben tenslotte maar amper gezeten.
Komt Sophie nog "effe"op het idee om van hun gespaarde zakgeld nog wat te gaan kopen. Nou ja...vooruit dan maar!
Stijn graait natuurlijk weer meteen naar de lego, terwijl Sophie bij de tentspullen aan het koekeloeren is??
Tja...we ZOUDEN hier gaan kamperen in de zomer, in de mountains, gewoon...in de vrije natuur, want dat doet iedereen hier, maar we hadden nog geen tent, en ach...we hebben in Nederland nog een tent..van al wel 40 jaar oud, maar allee.
"Mahaaam, als Stijn en ik ons geld nu es bij elkaar leggen...dan kunnen we deze tent kopen"Please???

Jah, en dan moet NET bij MIJ zijn...ja, ik vind het eigenlijk wel een leuk idee, een 4-persoonstent, t'is lekker weer...ze kunnen vannacht al in de tuin kamperen!!
Zo gezegd, zo gedaan, lucht bed opgepompt, slaapzakjes erin...ze lagen er om 20.30u in, nog effe nintendo-en, en...zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz!


Tja...zzzzzz..tot 6.30u, Stijn werd wakker van....de vogeltjes. "Mam, ze begonnen ineens keihard te fluiten!"
Sophie is nog niet uitgeslapen, en als ze niet uitgeslapen is....maar het viel mee!
Vandaag, guys...gaan we naar de

DRAGSTAR RACING!!
s'Ochtends heeft oma Mieke nog even geskypt, tja..want deze week zit skypen er niet meer veel in. DROEK DROEK DROEK! Jaaaaja, zie ik jullie denken...maar echt hoor!
Maar vandaag kachelen we dus naar de dragstar racing, Roon heeft het er WEKEN over, en nu gaat het dan TOCH gebeuren! Laatste keren zijn we niet gegaan omdat het OF te zonning was Of te veel regen, Of het was niet de race die Roon wilde zien, maar VANDAAG is het dan zover!!!

Stijn bij the Incinerator.....zie ook het filmje verder op

Vette Dragstar motor


Lekker genieten in het zonneke

V8 powerrrrrrr  (ruim 1000 PK)

Naast een echte dragstar staan is leuk....

...er in zitten nog leuker!!!!!

EK-oranje dragstar
Dragstars in actie

The funny cars....

Vette burn out.

En nog eentje!!


Burn out!!!
This is it: een kwart mijl racen (in ongeveer 7 seconden)

Just warming up the engine....

Go go go !!!!

Tja...wat kan ik hier eigenlijk nog aan toevoegen, behalve dat het superGAAF, VEUL herrie,
en superSNEL was allemaal!! we zijn tot een uur of 16.30u gebleven, oordopkes uit....en gogogo!
Maandag alweer.....nog 3 dagen en ze hebben vakantie, WOWWW. maar dat houdt natuurlijk wel in dat er eerst nog een sort of FAREWELLPARTY aan zit te komen, en justement...dat is dus vandaag. Bij Fennell (de juf van Sophie) kon er krap een half uurtje vanaf, bij Rowley konden we als we wilden de hele middag, maar we wilden het aansluitend doen, dus het wordt maandagmiddag om 12u bij Rowley, om 12.45u tot 13.15u bij Fennell.
Natuurlijk moet ik altijd moeilijk doen met traktaties, dus och...waarom nu ook niet? Naar de Dutch store dus...nederlandse paprikachips (kennen ze hier dus niet, he..paprikachips), pepernoten (ging nog NET),peperkoek, speculaas, snoep, en NATUURLIJK een DUTCH presentje voor de juffen en voor Tammy en Cynthia (de secretaresses), namelijk delftsblauwe souvenirs!!

Omdat ik voor ieder een apart bakje wil maken (om te voorkomen dat de hebberds ALLES hebben, en de verlegen kindjes niks....) en daarbij dan een foto van Sophie of Stijn bij.
Dus ik ben er wel effe zoet mee, 52 traktaties maken...pffffff! Maar och...het is voor een goei doel, we moeten hier TOCH een goeie indruk achterlaten, niet dan?
Dan nog voor de juffen kaarten, voor Tammy en Cynthia, voor de engelse leraressen, Ms Mc Gearry en Ms Hubner, voor de principal, Miss Hagseth en...euh..hebben we dan iedereen gehad?

Voor allemaal nog een sunflower erbij, nouwwww..nu is het wel genoeg geweest!
Eerst dus bij Stijn afscheid genomen, erg leuk, de juf was heel enthousiast en vond het echt niet leuk dat Stijn weer weggaat...".i'm gonna miss him like crazy", zei ze, "it's gonna be SO different without him, my gosh". Maar we hebben afgesproken om toch geregeld te skypen.
Ze heeft een Delftsblauw beeldje gekregen dus, waar ze helemaal happy mee was!
Nu had oma Mieke uit Reusel met Stijn zijn verjaardag ook nog een doosje pepermuntjes opgestuurd meet daarop de tekst "voor de allerliefste juf van de hele wereld". Stijn moest deze dan aan de juf geven en uitleggen wat het betekende. Dat heeft ie dus gedaan, ze was er keiblij mee, oma!! Thanks namens haar!Stijn heeft van de juf en zijn klas ook een heel leuk afscheidspakket gekregen, een leuk boek waar iedereen een afscheidsblad in heeft gedaan, allemaal engelse boekjes, wat lekkere dingen, en van iedereen is een videoboodschap opgenomen door ons.



De klas van Stijn
Oma zei: "dan had ik dat voor de juf van Sophie eigenlijk ook moeten doen (zo'n doosje met de allerliefste juf erop..).."Nouwwww...de allerliefste juf van de wereld??? DAAR valt over te twisten! Ze heeft de laatste maanden een poeslief masker opgezet, maar eens komt er dan TOCH weer een tijd dat je ware ïk"naar boven komt, YEP, en dat was dus vandaag!

We gingen dus van de juf van Stijn naar de juf van Sophie, tja...en da's dan toch wel een domper! De juf ging gewoon verder met werkjes nakijken, dus wij hebben zelf maar het initiatief genomen, en de traktaties uitgedeeld, natuurlijk van alle kindjes een videoboodschap, en nou ja...d'r kon dan nog NET wel wat tijd vanaf om haar cadeautje in ontvangst te nemen, en een big smile foto met Sophie erbij, en nog snel effe met de klas, maar SJONGEJONGE!! Soms denk je wel eens ...die moet een ander vak zoeken..jah! Nu had ik zo'n moment!!
Roon precies van hetzelfde, hoor, hij wilde nog niet eens een videoboodschap van haar opnemen. Ik heb het dan toch uiteindelijk maar gedaan voor Sophie, erg anders als bij juf Brieanne,  maar allee...het is zo, en als ik zo terugkijk in de blog (kijk, da's wel weer handig dan he..) is het eigenlijk vanaf het begin zo geweest met die juf, in september, in december, daarna getwijfeld..zullen we overstappen, toch maar niet gedaan, en nu zo ge-eindigd.
Maar Sophie heeft zich er prima doorheen geslagen, die stoere meid, die krijgen ze zomaar niet onder tafel, die komt er wel!!Petje af, Sophie!! Natuurlijk wel even wat traantjes gelaten toen ze het afscheidspakket voor Stijn zag, want zij had natuurlijk niks....tssss, het is afgesloten nu.En ik maar zeggen...die amerikanen zijn zooo aardig, maar tja...ze komt van Texas, misschien dat dat het verschilt maakt, whatever!

De klas van Sophie

 Ms Mc Gearry en Ms Hubner

We zijn trouwens ook nog met zijn allen bij Tammy en Cynthia, de secretaresses voor bij the office van school geweest om hun de kaarten en het presentje te overhandigen, en Tammy begon te snotteren en zei: "i hate the end of the year, that i must say farewell, i don't want that you go back..."Nou, echt, tranen liepen over haar wangen! Da's dan weer het andere uiterste, maar het was altijd wel erg gezellig bij de dames op kantoor, als ik op school ging eten!







Tammy en Cynthia: we will mis you!!!
Dinsdag is het
FIELDDAY!!
Een dag vol met spelletjes buiten op...het veld natuurlijk. Ik vroeg aan Sophie..dat "Fieldday is dat nu eigenlijk binnen of buiten?"Ëuuhhh, mam....field...wat denk je zelf"?? Wijsneusje!
Ik had me natuurlijk bij allebei de klassen als volunteer opgegeven, sóchtends was het van 8 tot 10.30 bij Stijn, daarna om 11u gegeten tot 11.30 met de hele school, daarna was het volunteer bij Sophie tot 14u.
Dus ik ga de helft van de etenstijd bij Stijn zitteen en de helft bij Sophie in de klas. Zegt Sophie; "mam, jouw zonnebloem die je aan Fennell gegeven hebt, ligt in de prullenbak, heb ik zelf gezien",  en ja hoor , ik zag het ook, ondersteboven.....NOU JAAAAA!!!
Kijk, zo zie ik maar weer, dat mijn mensenkennis nog altijd redelijk gegrond is! Ik heb ook geen afscheid meer van haar genomen.

Stijn bezig met de katapult




Het was leuk, de fieldday....maarre...ik dacht toch ECHT dat zakkenlopen ECHT hollands was, ze hebben het gepikt, k weet zeker! hahaaa




Nog 1 dagje naar school< YESYES!! Ze mogen morgen in pyama naar school, kijk, da's handig!!
It's pajama-day!
Ja, en wij maken ons op voor onze lange grote trip! Ik weet nou eigenlijk niet of ik het eerder gezegd heb, maar we gaan richting Californie, Nevada en Arizona (ik heb net teruggelezen dat ik het idd al geschreven had, tja....en ik wil jullie niet NOG jaloerser maken...)

Vrijdagmiddag vroeg vertrekken we, en rijden tot aan de Grants Pass, nog net binnen Oregon, zo'n 5 uurkes rijden, waar we 2 nachten blijven en zaterdag een boottocht over die rivier gaan doen. De rest lees je wel....misschien doe ik tussendoor verslagjes, misschien toch op mijn gemak als we weer thuiszijn, maar ZEKER EN VAST....het wordt hoe dan ook vastgelegd!!
Nog effe het volgende:
Tante Jeanne & Ome Gerard, van Harte proficiat met jullie 40 jarig huwelijk!! Sooooo hee! X
Neeltje: Het duurt nog effe, maar alvast van harte proficiat!!X
Astrid; Ook alvast van harte proficiat, vrouwke!!X
Diana, congratulations Buuf!X
Christine & Roel: Ook alvast van harte allebei! X
Annemijn: Van harte gefeliciteerd, speciale dikke X van Sophie! X
Ik hoop dat ik niemand vergeten ben, en anders bij deze: Proficiat!

We zijn weer op het eindje gekomen van het verhaalTJE, dus bij deze voor iedereen.....
JOEHOOOOEEEE HAPPY SUMMERHOLIDAY!! SEE YOU, CIAO, AU REVOIR.. oh no...BAAAAI BAAAAAI! XXX


Geen opmerkingen:

Een reactie posten