maandag 2 april 2012

SPRINGBREAK, ASTORIA & FORT STEVENS STATE PARK AND.....SKIEEN, SKIEEN!!

HALLO ALLEMAAL!

Hooooow is everybody??
Het is weer 2 weken geleden dat ik de blog geschreven heb, dus ik MOET nu echt, anders vergeet ik natuurlijk weer alles...

We gaan dus gewoon weer even terug in de tijd, terug naar 2 weken geleden, want ja, het is het land van de extremen, niet alleen qua mensen, cultuur en natuur, maar ook zeker van het weer! Ik weet nu waar het gezegde...maart roert zijn staart...vandaan komt. Nee, echt niet alleen van Nederland, hier kennen ze de uitdrukking vast ook, alleen het zal in het Amerikaans wel wat anders klinken. Maart was echt een maand met ontzettend!! veel regen. We hebben hier nog niet zoveel regen gehad als deze maand, sjongejonge!!
En laat het nu NET op de dag van de lente, 21 maart, hier gaan sneeuwen! Niet zomaar een bietje, nee, echt VEEL sneeuw. Wel apart als je sóchtends de gordijnen opendoet en er ligt een pak vol met sneeuw, alles is wit, erg mooi!
Maar, kom op jongens, we moeten toch naar school, hoor! Staan we bij de busstop, is er niemand te zien, en zo overdreven vroeg zijn we nu toch ook nooit.

Sophie; "mahaaam, ik denk toch echt dat het geen school is, hoor, anders waren de anderen er allaaaang geweest."Tuurlijk is het wel school, waarom niet?
Hoor ik ineens Brian roepen: "Annuska, the first two hours it's no school, the bus comes 2 hours later".
"Ooooh, how do you know?"Brian: ön the website"! Tja, DAAR heb ik natuurlijk s'morgens vroeg nog niet op gekeken... Cindy, de busmoeder vraagt of Sophie en Stijn met Nathalie en Lorlay mogen spelen. Nou, eigenlijk best leuk, krijgen ze gewoon vrij van school om in de sneeuw te spelen.
Dat dacht ik toen nog echt, maar Jonathan zei al snel; 'Nono, it's not for fun, here in Orrig Oregon , the people can't drive in the snow, they are afraid to drive..also...the busdriver.."Huhhh???
Kijk, als er nu echt sprake was van ijzel, of bergen en bergen met sneeuw, maar nee hoor, de wegen waren zelfs alweer goed te rijden, dus ik stond er wel van te kijken. Als ik af en toe bedenk hoe ik naar mijn werk (en velen anderen natuurlijk ook) geglibberd ben. Niet dat dat zo goed was, maar hier waren de wegen goed te berijden.En TOEN ging de telefoon....Roon...euuh Noes, we staan hier langs de 185, enne...de auto is er mee gestopt, kun je me effe naar het werk brengen? Tja, da's dan de wet van Murphy, alles gaat die ochtend anders dan anders, Sophie en Stijn bij Cindy ondergebracht en hupp....op naar de snelweg! Inderdaad....staan ze met de dikke Ford langs de snelweg, die het dus niet meer deed.....het was goed te rijden, hoor, zei ik al, de snelweg was al sneeuwvrij.

En ik zal nog es iets zeggen.... s'middags was HEEL de sneeuw weer weg. Echt, zo bizar snel als dat hier kan gaan, en nu zal ik nog es iets bizarders vertellen...de dag erop was het...17-18 graden en de zon scheen volop!! TSSSSS, hier moette wezen! Het kan nie gek genoeg!

Nou, gekker moet het niet worden, het was gewoon dag en nacht verschil, maar heerlijk wel, hoor, na die dagen van regen. Ik zei nog; nu snap ik wel waarom die busmoeders er allemaal op zaten te hameren dat ik toch wel ECHT een umbrella moest kopen.
Maar..niks te klagen, hoor, de dagen erop, wat was het ook alweer, donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag....heerlijk lenteweer, net als bij jullie. Stijn heeft donderdag zijn soccer-game, Roon gaat mee en heeft nog een leuke foto gescoord met Zac (van the Roloff-family) en zijn team. Het is nog steeds een genot om die mannekes te zien voetballen, maar Stijn heeft wel gezegd: "mam, als je komt kijken, moet je niet meer allemaal roepen, hoor!"Ik vind voetbal nl. geweldig, en kan het ook niet laten, als ik langs de kant sta, te roepen....Hup, Stijn..naar voren met die bal! Kom op! Jaaaa, goedzoooo!En ik weet ook, dat ALS ik iets roep, er meteen een paar koppen (euuh hoofden) naar mij toe draaien, omdat ik dat dus in het nederlands roep. Je ZIET ze denken...wat is DAT voor taaltje?? Maar....nee hoor, Stijn, ik zal me inhouden, en ons pap doet dat zeker ook!



Affijn, we zijn de SPRINGBREAK
gelukkig toch  zonnig te begonnen, het is alweer vrijdag..
Ze zijn heerlijk een weekske vrij, en omdat het zo'n lekker weer is, besluiten we om maar meteen die zaterdag naar ASTORIA te gaan. Het is een stadje aan de Columbia River, daar waar de brug ligt naar de andere staat, Washington. Wij bleven dus nog aan de kant van Oregon. Eigenlijk ligt Astoria een beetje tegen een heuvel op, het kent een beetje de straten net als in San Fransisco, erg geheuveld dus. In Astoria staat ook een uitkijktoren en DAAR wilden we natuurlijk als eerste naartoe.
Het is een 39 meter hoge uitkijktoren, met natuurlijk een draaitrap naar boven.
Sophie en Stijn natuurlijk dolenthousiast begonnen aan de hoge trap, Roon en ik ook, maar halverwege nam de enthousiastheid natuurlijk al snel weer wat af......mmm, toch nog niet helemaal o.k., die conditie van ons... haha.
Maar ach, dan ben je boven en dan is het toch wel van WHAAAAA, schon schon schon, weer allemaal! Je kunt natuurlijk hartstikke ver weg kijken, alle kanten op. 1 Ding is zeker, de natuur hier in Oregon is waanzig mooi, of gewoon...amazing! Sophie en Stijn hebben een vliegtuigje gekocht om naar beneden te laten vliegeren.


We besluiten om nog even te eten bij een leuk tentje aan de Columbia river.... toch WEER eten, Lath! Ge hebt gelijk!!Ik zal het even toelichten....vriendin Marjon Alias de Lath, die trouwens Joeoooeeeeehoooeeee over 3 weken hiernaartoe verkast voor 11 dagen.....Stoer he? Helemaal alleen! Maar da's natuurlijk 1 van mijn skypemaatjes, die zei...als je de blog leest, is het net alsof jullie ALTIJD gaan uit eten, etentje hier, etentje daar. Ik zeg; ja maar hee....ik kook 5 dagen in de week, hoor. Ik zeg; "lijkt dat echt zo?"Jahaaa, stelletje vreters haha! Maar best minse, ik zal nu es zeggen dat ik gewoon....ik zeg GEWOON 5 dagen in de week kook. En nee, geen hamburgers, friet, en alle andere junkyfunkfood, maar GEWOON erpel (oftewel aardappels) boontjes mee een GEWOON stukske vlees, oftewel/...GEWONE hollandse, op zijn amerikaans bereide pot!Dat ik het soms moeilijk vind om hier te koken, DAT blijft, alles is anders, maar zo gaandeweg heb ik me hier ook wel een weg in weten te vinden. Voor dit ga ik naar de Safeway, voor dat spulleke naar de Fred Meyer.
Maar dat was natuurlijk even een afwijking van mijn verhaaltje, want... we gingen bij een tentje eten....lekkere friet met een vette hamburger mmmm (nee hoor, grapje).





En we hebben nog tijd over...we gaan naar FORT STEVENS STATE PARK.
Dat ligt daar vlakbij, en ik ben daar met dat weekendje weg met Michelle en de kids ook al geweest, maar dat is niet erg, want het is daar natuurlijk geweldig mooi. Waarom we hier naartoe gaan is ook, omdat er heel veel bunkers liggen, en kanonnen staan, en ook een oorlogsmuseum, wat Roon natuurlijk ook wel wilde zien.
Luna is er bij, en aangezien we bij een HUGE natuurgebied zijn, met een heel groot watergebied, besluiten we om Luna toch maar weer een keer los te laten. We zien niemand in de buurt, en Luna...ach, ieder eekhoorntje is haar te snel af, ook al is ze een jachthond, dus huppp Luna, lekker los! En natuurlijk al snel.....PLONSSSS, gelukkig een goeie zwemster!
Natuurlijk weer een leuk dagje, weer iets moois gezien van het schonne Amerika!





Zondag houden we het een beetje rustig, het is gelukkig dus weer overheerlijk weer en s'middags zijn we dan TOCH weer uitgenodigd om bij Cindy en Brian te komen eten. Het blijft een leuk en gezellig tafereeltje...Brian staat zich uit te sloven aan het kook-eiland en wij staan erbij en kijken met een hapje en een drankje of ie het goed doet!
En zo leer je ook weer iedere keer andere Amerikanen kennen, want zo was er nu ook weer een stel die we nog niet eerder hadden gezien, gezellige minse!

Tja, en dan is het alweer maandag, en ik had het weer bekeken op Mount Hood voor te gaan skieen, en dan was het maandag dus echt de geweldig mooiste dag om te gaan.
Roon naar zijn werk, oooooh, en wij hupp hupp vroeg het nestje uit, want we gaan...
SKIEEN!!
Nou, wie had DAT kunnen denken??
Roon is nl. HELEMAAL geen skieer, mij leek het altijd wel leuk, maar ik zag het ook weer niet zitten om alleen met Sophie en Stijn te gaan.....tot vorige week natuurlijk!! Dus wel! Het is wel 1,5-2 uur rijden, dus we rijden om 9u aan.
Het is zo'n STRALEND weer, dat ik iedere keer de auto aan de kant zet, om foto's te maken. "Jah, mam, nu alweer? Zo komen we er nooit! ""Maar kijk dan nog es naar de Mount Hood, zo met die keiblauwe lucht, en de zon, en helemaal vol sneeuw...."

Om 11u zijn we er, en ik hoop dat ze in het klasje van 11.30u kunnen, en ik.....ook.
Nou, DAT zat er niet in, het was BERE BERE droek droek droek!!
Stijn kon nog in een klasje van 13u, Sophie en ik in het klasje van 14.30u. Jah, mensen we hebben dus nog NOOIT op de latten gestaan. Ik wel op de snowboard, het snowboarden ging goed, maar het remmen niet....en ik wil toch ECHT mijn nek niet breken, dus daar begin ik hier ook maar niet aan. Maar ja, nu dus op de skieen voor het eerst... en dan moet ik ook nog in een kinderklasje....

Ze zijn het hier dus helemaal niet gewend dat volwassenen niet kunnen skieen volgens mij, want de madam die ons inschreef, zei dat dat nooit voorkwam. Ik denk de skieers, die nemen hun kinderen al van kleins af aan mee naar die berg en zo leren ze natuurlijk van jongs af aan skieen.
Maar....madam...i'm from Holland, no mountains...

We hebben het geregeld! Stijn gaat om 13u in een klasje, Sophie en ik dus om 14.30u.
Waar Stijn leskrijgt, daar kunnen wij ook practicen, Sophie en ik dus.
Maar ja, zoals gezegd...ik heb nooit leren skieen, en...leren remmen. Sophie had het allemaal al snel onder de knie."Maaaham, je moet je knieen zo doen, je moet een pizzaslice maken" (hoezo America? zelfs tijdens het skieen denken ze aan eten....)Nou, eerst maar es met dat touw omhoog, dan zal Miss stuntel (ik dus) es laten zien hoe ik kan skieen...DUHH, echt niet he! Nee, inderdaad, ik wist niet hoe ik moest remmen, maar ik wist OOK niet hoe ik moest opstaan, als ik gevallen was. Just, ik val natuurlijk! En Sophie komt me iedere keer maar voorbij...."ik ga nog een keer, he mam?""Goedzo Sophie, dan zal mama es proberen op te gaan staan"Jaaaheeee, die sneeuw glijdt!!
Nou, uiteindelijk lukt het om op te staan, en daar ga ik dan...ik VLIEG naar beneden en....belandt in de netten met de ski's in mijn nek! Ik zeg nog snel tegen zo'n skileraar...: "i hope here is not candid camera". Oooooh men. Ik heb het wel gezien!

Stijn is ondertussen goed bezig! Ik zie het van een afstand, en ik wil er eigenlijk naartoe, maar ja....dan moeten die ski's weer uit. En ook DAT gaat bij mij niet van een leien dakje. "Look, zei de skileraar, hij deed het voor. Moet ik dus met mijn ene ski aan de achterkant van de andere ski erop trappen, en dan een soort van sprongetje maken, en proberen langs mijn ski's te komen. Pffffff, ik doe het gewoon met mijn hand, hoor, ik heb net al een hele voorstelling gegeven! Genoeg gelachen voor vandaag, ik ben geen enternainer!! Want ja, dat hebben mensen snel genoeg door, he...hee, die heeft volgens mij nog nooit geskie-d, es kijken hoe ze dat gaat doen.....De voorstelling is afgelopen, mensen!!

Sophie......echt SUPER, ze heeft het zo door, ook nog nooit op die latten gestaan, en nog voordat ze haar eerste les heeft, skie-d ze al gewoon naar beneden...IT'S AMAZING!!
Stijn is klaar met zijn lesje, en mag gaan oefenen, waar wij ook al heel de tijd aan het oefenen zijn.
Om 14.30u zijn Sophie en ik aan de beurt, maar ik ben er eigenlijk wel klaar mee, ik voel al mijn spieren (NU AL) waarvan ik niet wist dat ik ze op sommige plaatsen had, en ik dacht...ik ga es HEERLIJK in het zonneke zitten!!
NO WAY!! Komt ineens een peace-man aan met een peace-haarband, met een lange baard...(jesus man!), mijn ski-leraar! want ze hebben besloten omdat ik volwassen ben, om dat dan toch maar apart te doen, dus...ik krijg prive-les! Nou...laat maar zitten, Johnny (zo heet de gast), i'm done for today.... "ARE YOU KIDDING ME?  NO WAY", zegt mr Johnny Peace. Dus...tja, ik hijs me weer op de ski's, en hij gaat me de dingen leren, die ik eigenlijk had moeten leren VOORDAT ik meende te kunnen gaan skieen, zoals remmen, opstaan, hoe op je ski's en er weer af te gaan.
Ineens zie ik Sophie weggaan, met een ander meisje Sophia en de ski-leraar...hehh? Ze gaan naar de ski-lift, nu al?? Ja, echt dus! Sophie zit in haar 1ste les, en gaat de helling af, WOWWW!! En natuurlijk vraag ik me af van wie ze het heeft....
Tuurlijk weer effe snel met Roon bellen om te vertellen, want ik vind dat ze het ZO goed doen!
Stijn doet het ook al heel goed, maar hij mag nog niet van de helling af van de ski-leraar, eerst het remmen goed onder de knie krijgen, maar op het einde van de middag is dat voor hem ook helemaal geen probleem meer.





Het was echt een super-dag, en we hebben met zijn 3-en super genoten (en de anderen ws. ook van mijn taferelen..).
Ik wil deze week eigenlijk nog wel een keer terug...

Dinsdag houden we het weer een beetje rustig, Sophie en Stijn willen gewoon wat spelen met wat kindjes uit de straat en ik vind het ook wel best, tsssss, kan bijna niet lopen (nee hoor, beetje overdreven).

Woensdag besluiten we om naar movie THE LORAX te gaan. Zoals gezegd kunnen ze zo goed engels nu dat een engelse film geen probleem meer is.
Met het hele goede weer is het trouwens weer gedaan, het is bewolkt, niet koud of zo, af en toe regent het, af en toe regent het veel...
Donderdag.....kom op, we gaan lekker zwemmen in een indoor-zwembad, nee hoor, nog niet in een buitenzwembad.
Daar aangekomen sta ik er versteld van, hoeveel kinderen er in het zwembad zitten, zo'n groot zwembad is het niet, en het zit echt TJOK-vol. Er lopen wel een stuk of 5-6 badmeesters rond het zwembadje te draaien, maar echt...afgeladen vol! Ik snap het dan niet helemaal...als het om de veiligheid gaat....laat dan niet zoveel mensen toe in zo'n bad(je), maar nee, zetten ze er gewoon wat extra badmeesters bij, want je kunt je gewoon zowat niet verroeren, maar allee...het mocht de pret niet drukken, Sophie en Stijn vermaakten zich kostelijk met tikkertje en natuurlijk (want dat kan dan wel weer heel goed met ZOVEEL mensen) ......verstoppertje!
Na een paar uurtjes houden we het weer voor gezien, en toeren we weer naar huus...

Vrijdag is het....studiedag! Dat wil zeggen dat ze toch ECHT vandaag moeten gaan zitten voor edufax, het nederlands onderwijs. Ze hebben er natuurlijk allebei geen zin in, maar met iets leuks in het vooruitzicht, komt dat altijd goed. En natuurlijk wordt er een paar keer geskypt en tja, mensen, soms ben ik er wel, maar pak ik dan toch niet af, omdat ik bv..... met edufax bezig ben,(of omdat ik het niet gehoord heb) maar ik bel wel altijd terug, ofcourse!!
s'Middags gaan we naar het keramisch schilderen, dat blijven ze toch ook echt leuk vinden.
Nu hadden ze besloten om allebei een bord te gaan schilderen, en ik dacht; kom, laat ik mijn creatieve kanten ook nog eens tonen, en ik heb een theepot beschilderd.




En dan begint de sport.... ""mmmm, wat zal ik es gaan schilderen", zegt Sophie dan? Denken, denken, denken, en zo zijn we snel een half uur verder met dat denken. Stijn had al snel besloten om de zee, wat visjes, de maan, een boot en wat sterren te schilderen. En CreaBeaSophie , dat duurt dan dus wel weer wat langer, maar ALS ze dan een idee heeft, dan wordt het ook wel heel erg mooi. We hebben mensen zien komen en gaan, en nog meer mensen zien komen en gaan, want we zijn ong. 3 1/2 uur binnen geweest. Middagvullend programma voor ons!Wel erg kostelijk vermaakt!

Zaterdag is Roon weer vrij, Roon heeft het op het moment wat rustiger op het werk, en in het weekend wil ie dan vooral wel iets doen. Vandaag gaat hij met de kids naar een klimwand, daar zijn ze allebei wel voor te porren. Maar omdat het toch best wel een hoge klimwand is, hebben ze het na 1 1/2 uur wel gehad, zijn total loss.







Nou nou nou nou, poeh poeh, best druk weekje gehad als ik het zo weer terug lees, en dan zijn we er NOG niet.
Want.... we moeten natuurlijk nog wel de vakantie afsluiten met een.....hahaaaaa etentje, naar de Mexicaan dus! Heerlijk!!

Nou, zondag, laatste vakantiedag, en tja, we zouden nog een keer gaan skieen, nu maar es raden wat WIJ dus die zondag gingen doen....JUST...SKIEEN, again!!
Ik zeg; "we zullen maar extra vroeg aanrijden, want het is de laatste dag, het zal er wel MEGA-druk zijn". Dus om 8u aangereden. Ook al is het een eindje rijden, het is geen straf, want onderweg is het zo mooi weer bij de Columbia Gorge. Je rijdt een heel lang stuk langs deze rivier af, met zijn wilde bergen, allerlei spontane grote watervallen. Dus nu ook weer, zitten we allebei weer uit de auto te wow-en, en eigenlijk zeggen Sophie en Stijn voort gewoon standaard"wow"mee.
Rond een uur of 10 aangekomen, het zonneke scheen, er is echt een heel pak sneeuw gevallen ten opzichte van maandag, is het dus echt heel rustig. Ze kunnen allebei in de les van 11.30u, en het grappige was, dat ze met zijn 2-en les kregen en dus ook alweer snel in de ski-liften hingen om van de helling af te gaan....JAH, Stijn ook, gaaf he!!





En Roon en ik....wij keken en waren echt supertrots dat ze dat al zo snel voor elkaar hadden. Roon was echt helemaal hilarisch, en je zult het bijna niet geloven.... misschien, heel misschien gaan we toch wel op les, en wie weet...
Sophie en Stijn hebben echt van 10.30u tot 16u alleen maar geskie-d, en dan zagen we ze weer voorbij komen zwieren met zijn tweekes, en ook onderweg in die ski-lift volop kletsend tegen elkaar. Het is echt grappig, Sophie ook...als Stijn viel, ging ze er naartoe om hem te helpen...echte zusterliefde! Stijn was soms zelfs echt een beetje nonchalant, sprong dan met zijn skies over een bultje, wat ook weer erg stoer is natuurlijk!
s'Middags begon het wel te sneeuwen, maar dat was no problem. We zijn trouwens de ski-leraar nog tegengekomen, die mij les had gegeven, Mr. Peace, en wat was het nou......zijn baard was eraf. Ik zei"ah, that's better, you was looking like jezus, man!"Vonden ze wel heel grappig. Tja, da's maar even afwachten hoe dat uitpakt in het god-bless-america land! Hij vond wel dat ik nog een lesje moest pakken, maar nu was het mijn beurt om te zeggen...: NO WAY, ARE YOU KIDDING ME?

Er was ook nog een man die daar werkte, en die vroeg waar wij vandaan kwamen...Holland, oooh wow, i have biked there! Hij had van Belgie naar Nederland gefietst, naar Den Haag (The heeg), Eindhoven(ainthoven)Utrecht (joetreg) and ofcourse Emsterdem! I love it", and all dutch people are SOOOOO healthy... nouww, ik dacht het niet. Maar leuk dat er zoveel Amerikanen Nederland zo leuk vinden. Hij was ook helemaal weg van de belgische friet, en nu zit er toch een potato-champion in Portland die friet bakt op de Belgisch manier, nou......en of dat wij daar naartoe gaan!!

Om 16u was het gedaan met de pret, we gaan naar de lekkere pizzeria,(gggggggggghh) en dan snel naar huis, want maandag.....vroeg weer op.

Nog even het volgende:
Tuur, stoere vent, van harte proficiat man! X
Janske en Jan, Van harte proficiat met jullie dochter Mila!! Geniet ervan!!X
Tante Karien en Ome Gust; Wow, voor het eerst opa en oma, van harte en jullie natuurlijk ook lekker genieten!X
Stijn M (dus niet onze Stijn): Van harte proficiat, Stijn!!
Meisje Miesje: Van harte gefeliciflapstaart met je 3de jaar en voor jou stuur ik ook nog een leuk muziekkaartje!
Mike: 1 April!! Proficiat jonguh!
Gijs: Van harte proficiat, tiener!! en een hele leuke dag!!
Houdijos: Proficiat ouwe!
Francien; ook jij bij het lijstje, ook al duurt het nog meer dan een week, van harte proficiat!!X

Now, this was it, hope you enjoy!
Ik ga nog even van de maandag genieten, lekker weertje.....
Wij zeggen natuurlijk:

HAPPY EASTER, VROLIJK PASEN OFTEWEL TOEDELEDOTSKI!! XXX

1 opmerking:

  1. Hey crea-bea!!
    Gewoon lekker blijven happen her en der, haha. Gewoon GENIETEN! In ieder geval is het nu echt wel duidelijk hoe vaak jij wél kookt-:).
    Ben druk bezig met de voorbereidingen, gaat helemaal goed komen. Heb er zin in jonge(vrouw)!
    Goed man (vrouw), jullie op de skies. Die mennekes hebben dat zo onder de knie, mooi hè. Wie weet kunnen wij ook nog gaan skieën als ik er ben, al heb ik eigenlijk wel genoeg sneeuw gezien met de wintersport....toch mooi en leuk.


    C.U. later alligator!
    XXX Marjon alias de Lat

    BeantwoordenVerwijderen