woensdag 9 november 2011

PARENT-CONFERENCE, CHILDRENSMUSEUM & DE DAGELIJKSE DINGEN

PARENTCONFERENCE,

Nou, dat klinkt mooi, he?
Maare.. het is gewoon de ouderavond. Alhoewel gewoon... niks is gewoon, zo ook de ouderavond niet,
want het is nl. s'MIDDAGS. Gewoon (dus toch gewoon...) na school hadden wij een afspraak, maar het kon ook op een avond, hoor. Had het briefje denk ik weer niet goed ingevuld, want het is handiger sávonds. Nu moest Roon eerder van zijn werk naar huis komen, gedoe, maar aan de andere kant... hij maakt genoeg uren, dus zo'n probleem zal het niet geweest zijn.

Het was dus de bedoeling om met het kind waar het omging naar de juf te gaan, maar omdat het bij ons natuurlijk ANDERS was, mochten Sophie en Stijn gewoon buiten spelen.

Waar kwam het op neer... ze gaan met sprongen vooruit! De juf van de engelse les (die ze dus nog steeds krijgen iedere dag), zag heel erg verschil tussen 6 weken geleden en nu, en ze liet die verschillen op papier zien. Ze maken nu echt zinnetjes en soms zetten ze er een Nederlands woord tussen wat ze vervormen tot engels.

Heel grappig ook, want zo spreken ze dus sommige nederlandse woordjes ook uit. Zo zei Stijn laatst; hoe zeg je ëekhoorn"in het engels, is dat iekhorn (met een opgerolde r dus). No, Stijn, het is squirrel..
(ja, dat moest ik ook opzoeken in het beginn, hoorrr). Ooooh ja, zegt Stijn dan. Als ie het dan weer hoort, dan weet hij het weer.

Het gaat dus goed op school, de juffen van Sophie en Stijn, dat blijft een wereld van verschil, maar de juf van Sophie blijft nu wel behulpzamer. En Sophie leert natuurlijk steeds meer..
De goals (oftewel de doelen) die de juffen gesteld hebben ligt natuurlijk een stuk lager dan bij de rest van de klas, dat kan ook niet anders, omdat ze geen engels op dat niveau kennen.
Hun belangrijkste goal wordt dus, dat ze goed engels kennen, het rekenen en alles doen ze gewoon mee, maar het belangrijkste wordt dat ze goed engels leren lezen en schrijven, en al wat beter gaat, is mooi meegenomen!
Ik zeg; voila, dat vind ik een goeie goal!

Stijn zijn juf wil erg graag gaan skypen naar vriendjes van Stijn vanuit de klas , dus ze heeft skype al ge-installeerd, wat denk je... gaat mijn skype vanochtend af. Ik zie dat het Brie-anne (juf van Stijn) is, dus ik begin al heel blij...HELLOOOOOO, zie ik ineens STIJN voor me op de skype. Heee Stijn, ben je gewoon vanuit je klas naar mij aan het skypen!
Dus... vriendjes en vriendinnetjes (voor Sophie wil ik dat dan ook regelen), jullie kunnen over een tijdje misschien wel een keer skypen. Dan zie je Sophie en Stijn in de klas samen met de amerikaanse kindjes, da's VETCOOL, he?

Vorige week donderdag en vrijdag waren Sophie en Stijn vrij, wat gaan we doen dus, eerst maar es lekker lamballen, hangen, tot 11u in de pyama zitten, maar dan begin ik het toch op mijn heupen te krijgen, want ik wil wel iets leuks met ze doen. Ze zijn ook wel uitgehangd, dus hup in de kleren, want MOM heeft besloten dat we naar het

CHILDRENMUSEUM gaan.

Het is een soort van speelmuseum, waar kinderen van alles kunnen doen. Nu is daar het thema Legoland, dus er stonden heel veel dingen van lego opgesteld, zoals ridders en kastelen, gewoon plezant voor hun dus!
Of we deze thuis na gaan bouwen....

Toen we verder gingen kijken zagen we eigenlijk alleen maar hele kleine kindjes, maar niet alle scholen waren vrij, dus er konden er ook niet zoveel van hun leeftijd zijn.
Ik dacht; oeioei, als ze zich hier maar gaan vermaken.... er was een grocery (supermarkt) met een kassa, een animalhospital, een halletje met een grote speelgoedambuance. Maar we zien wel wat de dag brengt, en wat bleek.. ze hebben zich echt prima vermaakt. Sophie wou in de supermarkt wel winkeltje doen, met zo'n lopende band en bliepding. Stijn moest dan natuurlijk dingen kopen en Sophie stond achterde kassa. Ze vonden het echt leuk!
Sophie runt de locale super

Ook bij de animalhospital! Er lagen allemaal dieren (neeeeje, geen echte, maar knuffels), stethoscoopje, rontgenapparatuur, verband, benches.
En... een receptie met computer en telefoon. Ik mocht eigenlijk geen foto's van Sophie maken, want "maaaam, da's veel te kinderachtig hier." Maar stiekem vond ze het dus echt keileuk. 9 Jaar... she s growing up!
Dokter Sophie en Dokter Stijn

Altijd leuk. Veel knopjes.

Daarna natuurlijk ook nog gaan kleien, want dat vonden ze ook erg leuk. En nog naar het waterpark. Echt, ik had nooit gedacht dat ze hier zich nog zo konden vermaken. Stonden ze dan; 7 en 9 jaar, tussen kleine moppies van 3-4-5 jaar, en ze hadden de grootste lol. Sterker nog... ik kreeg ze bijna niet mee. Voor herhaling vatbaar, en ik denk dat als we in een weekend gaan er dan ook meer kinderen van hun leeftijd zijn... Nu moet ik trouwens zegen dat ze zo op elkaar aangewezen zijn, dat ze ook weer erg leuk gaan spelen met elkaar)
Zo moeder zo dochter.

Ja, en sorry hoor, maar we reden terug en het was van; "maaaam, ik heb hongerrr", en het is dan zooo verleidelijk, hup acheraan sluiten in het rijtje bij de mac, want die kom je overal tegen, en een dikke vette hamburger, euuuh.... kipnuggets te bestellen. (toch WEER de mac, ben benieuwd hoe we hier vandaan komen, toch rollend denk ik..)

Vrijdag zijn ze weer lekker vrij en Michelle, de busmoeder had gevraagd, of we mee gingen naar een art-studio. Dat was eigenlijk naar aanleiding van mijn vraag of er hier ergens workshops schilderen gegeven werd. Toen vroeg ze meteen of we met hun daarnaartoe gingen, en dat daar ook cursussen voor volwassenen gegeven werden.

Dus daar aangekomen, kon je of een schilderij maken (de kids dan he?), of kleien (nee , dat hebben we gisteren al gedaan..) of een kleiwerk beschilderen. Ik wilde eigenlijk dat ze een heel gaaf schilderij gingen maken om hier op te hangen, en om te showen aan iedereen, maar nee hoor... ze wilden een kleiwerk beschilderen. Nou, vooruit dan! Wat wordt het? Keuze natuurlijk tussen tig dingen, maar ze kozen allebei voor een...voetbal!

Stijn schildert een HMVV bal

Sophie bezig met een DDW bal


Het was zeer geslaagd, gevraagd of er ook cursussen gegeven werden voor volwassenen, en jaaa.. nog 1 keer volgende week; aquarellen, een avondje, inclusief 2 glaasjes wijn, dus ga met Mara volgende week... aquarellen (natuurlijk incl. de 2 glaasjes wijn). Mara en ik kunnen allebei voor geen meter schilderen, maar wie weet... zit er TOCH een verborgen talent in ons!
Ze doen vanaf januari weer cursussen geven, 2 keer per maand, dus DAT wordt onze goal!!

De vrijdag zit erop, komen thuis, Roon komt iets later thuis van zijn werk en zegt; sorry corrie, ik moet morgen weer werken.
En zoals gezegd; that's the part of the job, daar zijn we uiteindelijk voor hier! (nou ja, na wat gebrom dan...)

Maar geen nood... er is hier zoveel te doen, ook zoveel zwembaden, dus even kijken bij indoorzwemparadijs Portland.. en we gaan gewoon weer naar een ander zwembad om te zwemmen!!
Ja, en jullie weten dat ik niet uitgepraat raak over de veiligheid hier, dus nu ook weer! Ik geloof dat er ongeveer 8 of 9 badmeesters (8 heb ik zeker geteld) rondliepen en de boel in de gaten hielden, en het zwembad was ong, 1/4de van het vennebosch schat ik. Niet groot, 1 glijbaan, 1 versnelling en 1 diep bad.

Maar ze hadden hier een groot touw waarmee je het zwembad in kon zwieren, dus dat was leuk. Zit ik daarbij, hoor ik ineens een heeeel hard fluitje, dus ik kijk die kant op... zie ik ineens dat een badmeester een kind(dat dacht ik toen echt van een afstand) uit het water haalde. Nou, ik dacht; chips, krijg nou wat!
Maaaaar... je raadt het al, he! Het was a doll, oftewel gewoon een pop. En het was druk!!

Met andere woorden; ze worden gewoon getest, die badmeesters. Ja, eerlijk gezegd vond ik dat wel heel erg goed. Gewoon, temidden van heel veel mensen hebben ze dus een pop in het water gelegd om het personeel alert te laten blijven. Wat dat betreft kunnen ze er in Nederland nog een puntje aanzuigen. Dit vond ik wel een heel goeie actie. Het is gewoon een zwembad middenin een wijk, waar vooral de plaatselijke bevolking komt zwemmen, maar ze hadden het goed voor elkaar. Ik vond dit een nuttige actie, en je zag naderhand ook echt de gedrevenheid van de badmeesters om alles in de gaten te houden.. misschien moesten ze dadelijk weer een pop redden. Natuurlijk wel een opsteker voor degene die alert reageert!
Het was een leuke middag, zo met zijn drietjes, en Roon... ja, die moest die dag echt lang werken en kwam pas rond de nacht thuis. Ja, Roon maakt lange dagen, maar volgende week gaan we... naar San fransisco!

TILLAMOOK

Maar dan is het zondag, de klok is hier ook verzet, jammer genoeg, want voor de skypers die vooral ook Sophie en Stijn willen zien, is het makkelijker als er maar 8 uur verschil tussen zit. Maar het is nu dus weer gewoon 9 uur verschil. Lekker wel, dat uurtje extra, maar Roon is vandaag vrij en wil.. iets leuks doen.

Hee, het zonneke schijnt, ze hadden toch regen voorspelt? Dat is geregeld, kijk ik op weerberichten, zie ik dat het gaat regenen... gaat het niet regenen en schijnt de zon. Zo ook zondag dus! We gaan naar zee, naar Tillamook, een ander gedeelte van de kust.
1 1/2 uur later gearriveerd, naar een vuurtoren geweest, en wat komen we tegen als we daar naartoe lopen.... a snake!! oftewel een slang. Had al wel een dode slang hier gezien, maar een levende nog niet, dus dat was wel even schrikken, maar het was een niet al te grote, dus het was allemaal te handlen. Sophie en Stijn natuurlijk helemaal onder de indruk van dat tongetje dat dan iedere keer naar buiten komt..ssssssssss
Onderweg naar Tillamook

Alleen orca's gezien op dit plaatje....helaas

Lighthouse bij Cape Meares





Een echte sssssslang

We zetten onze tocht voort richting beach en terwijl we aan het rijden zijn, zie ik ineens een hert aan de kant staan. STOPPP, zeg ik tegen Roon, en ik bedoel dus... OMDRAAIEN, daar stond een hert in de berm. Tja, een hert is op zich niet zo apart, maar ze stond gewoon in de berm van een drukke weg te grazen. Dus we rijden weer terug, en ze blijft gewoon staan. Roon wat foto's vanaf de overkant van de weg gemaakt, maar als we we weer omdraaien, staan we er natuurlijk gewoon bij, dus... WEER omdraaien, en dan maak ik de foto's, omdat ze eigenlijk zowat tegen onze onze auto aanstaat. En ze blijft gewoon staan, zodat wij wat foto's van haar kunnen maken, ooooh wa n lief hertje!!
Stijn bij de octopus-tree

Bambi was niet bang

Oceanside

The beach bij Oceanside


Sophie en Stijn zijn vol bewondering, en na veel aaah's en ooooh's zijn we weer verder gereden naar de beach van Tillamook...
Schitterend mooi natuurlijk weer, zoals heel de kust van Oregon!

Rond 15u gaan we weer retour huis, onderweg nog in een typisch amerikaans wegrestaurantje gegeten, dan nog een uurtje rijden, en we zijn back home! De klok is verzet, maar dat zeggen we nog niet, want we hebben het idee, dat ze dat extra uurtje rust goed kunnen gebruiken, dus eigenlijk liggen ze erg vroeg in bed (stijn om 19u, eigenlijk ouwe tijd 20u, Sophie 19.30, ouwe tijd 20.30) Wat zal Sophie straks mopperen als ze ziet dat we haar eigenlijk een uur te vroeg in bed hebben gelegd... (op deze blog).

,
Maar.... dat hebben we geweten, Stijn was om 5.45u wakker. Ja maar mam, ik kan ECHT niet meer slapen,hoor!
Maar ze zijn allebei uitgerust maandag en daar gaat het om!

Komt Stijn trouwens vandaag thuis... nou, mam, ik had STRAF, ik moest in de klas blijven zitten en alle andere kindjes mochten gaan eten! Oooh, waarom dan Stijn? Nou, gewoon... omdat ik met Michael (ninja-michael) en Paul wat langer aan het praten was, die moesten ook blijven ziten. Wij mochten pas KEI laat gaan eten, en ik had heel erge honger. "ja, Stijn, zo gaat dat met straf". Ik vond het eigenlijk wel grappig dat hij straf had, want dat betekent dat hij zichzelf wordt en dat hij zich thuis voelt. De juf kennende zal het wel nodig geweest zijn, want haar hart ligt helemaal bij Stijn.
Vorige week zei ze nog; "ooh, i don't want that Stijn here is for 1 jear, he is so nice, i'm gonna miss him"
Dan zeg ik dat; zegt Sophie'öooh , ik zou echt Stijn zijn juf willen, die is zo lief! En dat is dan wel weer sneu voor haar, maar ze vindt haar juf nu ook wel wat liever.

Vandaag tijdens het wandelen (ik heb trouwens een hele grote wei ontdekt, waar Luna los kan lopen, echt een mega weiland, en geweldig mooi!!! Ik zal er volgende week een foto van bijdoen), hebben Sophie en Stijn een salamander gevonden, en Stijn vond maar dat die mee naar huis moest. Maar thuis laten jullie hem wel los, zeg ik nog! (buiten in de tuin dan, he!) Onderweg hebben ze namen zitten verzinnen.... Willy of Billy, of Silly, en het is geworden.... Speedy. Speedy ging overal met Stijn naartoe (mocht totdat Roon thuis was). Totdat Stijn zo gefixeerd was op de TV (ze kijken voortaan engelse tv trouwens.... effe tussendoor), dat Speedy ertussenuit geknepen was. OOOh nee, he. Ik zag het al helemaal voor me... werd ik snachts wakker met een salamander in mijn mond. Mijn fantasie slaat dan op hol, want ik hou allemaal niet zo van die glibberige, snelle dingen. Ik zei trouwens ook heel de tijd... "hou dat ding goed in de gaten, he" en..."waar heb je dat ding gelaten?"Eigenlijk erg he, want het is toch wel een lief beestje om te zien. Stijn heeft me dat even uitgelegd, dat het toch wel een heeeeeel lief beestje is.
The wild life of Oregon

Stijn en Speedy

Maar toen was ie dus ontsnapt, en ik dacht... zag ik Luna nu met haar tong langs har bek gaan, net alsof ze iets opgegeten had. Tja, de verbeelding slaat op hol... ZOEKEN, ZOEKEN, en ineens zie ik hem onder het tafeltje zitten. Hohhh, gelukkig. Nou, kom, Stijn, Speedy op de foto en dan laat je Speedy maar lekker vrij in de natuur, waar hij thuishoort. Zogezegd, zo gedaan!

Op het einde weer van het verhaal van deze week.... ik ben op facebook gegaan. Al een paar keer uitgenodigd om vrienden te worden en ik dacht; ja, Roon doet er ook niks mee, dan zal ik het mar doen, en dan beland je dus in een circus van mensen. En ik ben zoveel mensen tegengekomen, die ik zolang niet gezien heb, dus ik vind het echt GEWELDIG! Mensen van de IC van vroeger die ik jaren niet meer gezien heb, echt leuk en verslavend!

Nog iets anders... ik heb gisteren de eerste kerstverlichting hier in de straat zien hangen, hoe zou dat over een paar weken zijn?? Ben benieuwd naar de kerst hier, eerst thanksgiving, want daar draait het nu allemaal om hier in de winkels..!en bij de mensen!
Wij zijn uitgenodigd bij Cindy en Brian met thanksgiving, vind het heel erg leuk en lief, maar ik denk toch niet dat wij daar dan bij horen. Het is hier dus echt een familiefeest, he, dus ik denk toch dat wij andere plannen gaan maken om de thanksgiving door te brengen..ennnn
We gaan ons toch ook maar paraat maken voor sinterklaas!

We hebben trouwens gehoord dat er op Mt Hood al sneeuw gevallen is, dus dat willen we komend weekend misschien toch wel van dichtbij gaan bekijken... gek toch, 1uur en 15 min. hier vandaan...

Alleeekes, nog effe iets anders:
Maud en Nicol, van harte proficiat met jullie...12de verjaardag, sjongejonge!
Jolanda, Happy birthday meid!
O ja, tante Karien,kei leuke kaart, thnx! Maar als je mij wilt zien duiken, moet je toch echt in levende lijve hiernaartoe komen!!

Tot slot een gedichtje wat Stijn heeft gemaakt over veterans day:



en nog een gedichtje van Sophie over 3 heksen


Sophie kwam denk ik zo wel met een stuk of 8 gedichten thuis, had ze helemaal aan elkaar geplakt.
Ik zeg; 't was zeker leuk op school?"Moest ze lachen... ze blijft nog altijd briefjes naar mij schrijven, erg leuk!!

Wij zeggen weer;
TOEDELEDOKI EN... ZIE DE WIND WAAIT DOOR DE BOMEN!!
XXX

Geen opmerkingen:

Een reactie posten